Ναυπηγείο «Ταρσανάς»


a1f6cef6-30db-421e-b08b-43906aaaf829

01. ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΗΣ


1860

02. ΤΥΠΟΣ


Ταρσανάς

03. ΝΟΜΟΣ


Κυκλάδες

04. ΝΗΣΙ


Σύρος

05. ΠΕΡΙΟΧΗ


Ερμούπολη

6b101dda-5818-4b0e-9004-e0919af5796c

Μάκης Μαυρίκος

Το ναυπηγείο Ταρσανάς, στην Ερμούπολη της Σύρου, ιδρύθηκε το 1860 και αποτελεί το παλαιότερο εν ενεργεία ξυλοναυπηγείο στην Ελλάδα και ταυτόχρονα μία από τις παλαιότερες επιχειρήσεις του νησιού. Ο Ταρσανάς, που ανήκει στην οικογένεια Μαυρίκου λειτουργεί υπό τη διεύθυνση του Μάκη Μαυρίκου ο οποίος είναι ξυλοναυπηγός τέταρτης γενιάς. 

Υπολογίζεται πως ο αριθμός των σκαφών άνω των είκοσι μέτρων που έχουν χτιστεί στον Ταρσανά —που υπήρξε πρωτίστως κατασκευαστική μονάδα— ξεπερνάει τις 5.000. Στον Ταρσανά κατασκευάστηκαν κάθε είδους σκάφη, περάματα, καραβόσκαρα, τρεχαντήρια, τσερνίκια, κυρίως με τη μέθοδο της σάλας. Ανάμεσα στα σκάφη που ναυπηγήθηκαν από τη μονάδα, ήταν φημισμένο το Ισπανικό γαλιόνι του 16ου αιώνα (καραβόσκαρο η πλωρή, διπλός τάκος η πρύμνη) ΚΥΜΑ, συμφερόντων Εμπειρίκου, στις αρχές της δεκαετίας του ‘60. Η ναυπηγική δραστηριότητα της μονάδας διήρκεσε με ένταση μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του ‘80. 

Σήμερα, αντικείμενο του ναυπηγείου είναι η ναυπήγηση, η επισκευή, η φύλαξη και η συντήρηση κάθε είδους σκάφους μέχρι 500 τόνων, καθώς και η επισκευή και συντήρηση ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού σκαφών. Τα μηχανουργεία και τα ηλεκτρολογεία βρίσκονται στο χώρο του ναυπηγείου και το προσωπικό του αναλαμβάνει κάθε είδους εργασία. 

Πολλά σκαριά που ναυπηγήθηκαν στον Ταρσανά εξακολουθούν να ταξιδεύουν στο Αιγαίο ενώ το ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ, ένα πέραμα του 1940 που κατασκευάστηκε από την οικογένεια Μαυρίκου για τον Μυκονιάτη καραβοκύρη Αντώνη Μπόνη, αποτελεί πλωτό έκθεμα του Ναυτικού Μουσείου Αιγαίου. Το ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ, μεταφορικής ικανότητας 90 τόνων και μήκους 20 μέτρων έφερε ιστία συνολικής επιφάνειας 200 τ.μ. και έως τη δεκαετία του ‘70 μετέφερε φορτία στα νησιά του Αιγαίου. Το Ναυτικό Μουσείο Αιγαίου ξεκίνησε τις διαδικασίες αποκατάστασης του σκάφους το 1988. Πλέον ελλιμενίζεται στη Μύκονο. 

Αντίγραφο της τελευταίας παραδοσιακής σάλας, που είχε αποτυπωθεί στο ξυλοναυπηγείο των Μαυρίκων το διάστημα 1987–1988 και απεικόνιζε έξι διαφορετικά σκάφη με διαφορετικά χρώματα, έχει κατασκευαστεί στο Μουσείο Ναυπηγικών και Ναυτικών Τεχνών Αιγαίου στη Σάμο.